بیشتر از ۶۰ میلیون نفر در ایران آنلاین هستند. با تغییر شرایط و سبک زندگی مردم، بخشی از فروش و خردهفروشی هم به فضای آنلاین منتقل شده است.
فروش آنلاین محصول در اینترنت و فروش اینترنتی یکی از روشهایی است که میتوان از طریق آن در کوتاهترین زمان به مشتری محصول و کالا رسید. از طریق اینترنت شما سریعتر میتوانید کالا، محصول و یا خدمات خودتان را به دیگران عرضه کنید.
فروش اینترنتی محصول
خیلی سریع میشه روشهای فروش اینترنتی محصول رو به این موارد خلاصه کرد:
راهاندازی فروشگاه اینترنتی
همکاری با فروشگاههای اینترنتی دیگر
استفاده از رسانههای اجتماعی
ثبت سفارش و فروش از طریق فرم پرداخت
استفاده از انجمنهای اینترنتی
هر کدام از روشهای فروش آنلاین ویژگیهای خود را دارند و برای همه مناسب نیستند.
بسیاری میپرسند که در اینترنت کجا بفروشیم؟
شما باید ابتدا ویژگیهای محصول خود را بشناسید و متناسب با آن ویژگیها بستر مناسب برای فروش آنلاین و فروش اینترنتی را پیدا کنید. هدف این مقاله این است که شما را با به صورت کامل با ویژگیها و روشهای فروش محصول در اینترنت آشنا کند.
راههای فروش آنلاین محصول
برای فروش محصول در اینترنت راههای مختلفی وجود دارد که آنها را در دستهبندیهای زیر لیست کردهایم. همچنین برای درک بهتر عملکرد هر کدام، مزایا و معایب هر روش را هم بعد از معرفی کلی مطرح کردهایم.
فروش آنلاین از طریق وب
راهاندازی فروشگاه اینترنتی
بهترین راه برای فروش آنلاین محصول، راهاندازی فروشگاه اینترنتی است.
با راهاندازی یک فروشگاه در اینترنت میتوانید برای محصولات خود یک کانال فروش ثابت داشته باشید. دست شما برای وارد کردن هر نوع محصول و همچنین هر قیمتی باز است.
تنها کافی است مدیریت فروشگاه را به دست بگیرید، دیگر همه بخشهای آن در اختیار شما است با سیاسیتهای کاری مخصوص به خود میتوانید آن را مدیریت کنید.
با اینکه ایجاد یک فروشگاه در اینتنرت بهترین راه است اما ممکن است برای همه ساخت آن آسان نباشد.
شما باید از پس بخشهای فنی آن نیز بر بیایید. یعنی بتوانید در اینترنت با خرید هاست و دامنه، وبسایت خود را راه اندازی کرده و محصولات را درون آن قرار دهید.
در ابتدا شما باید یک هاست و دامنه اینترنتی برای خود ثبت کنید، سپس از طریق سیستمهای مدیریت محتوا و فروشگاهساز مثل وردپرس و ووکامرس، آن را فروشگاهی کنید. این مراحل اصلا مراحل سخت و پیچیدهای نیستند و با یک آموزش ساده میتوانید آن را یاد بگیرید.
از مهمترین مزایا داشتن فروشگاه اینترنتی، رسمی بودن آن است. امروزه در ایران با وجود شکل گرفتن انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی و همچنین ارائه نماد اعتماد الکترونیک از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، یک نوع اعتبار به این مدل از کسب و کار بخشیده شده است و شما نیز میتوانید در یک محیط رسمی شروع به فروش محصولات خود کنید.
خوتان صاحب کسب و کار هستید و درآمد مستقیم دارید
از دیگر مزایا داشتن فروشگاه اینترنتی میتوان به مستقل بودن آن اشاره کرد. وقتی شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و بهخوبی روی آن کار کرده و آن را به درآمد برسانید به این معنی است که خودتان صاحب کسب و کار بوده و رییس خودتان هستید.
هر طرح و برنامهای داشتید را میتوانید پیاده کنید. هر موقع که دلتان میخواهد، مطلب و توضیحات برای محصولات نوشته و فعالیت داشته باشید. همچنین درآمد حاصل از فروش کاملا به حساب بانکی شما واریز میشود و از این بابت هم دغدغهایی نخواهید داشت.
امکان رشد و گسترش کسب و کار
داشتن یک فروشگاه اینترنتی به شما کمک میکند در هر زمانی که خواستید، کار را گشترش داده و درآمد خود را بیشتر کنید. مدل عملی این عنوان به این صورت است که شما پس از تامین کردن و فروش یک دسته خاص از محصول، میتوانید دستهبندیهای موضوعی مربتط دیگری را نیز پوشش داده و آنها را هم در سایت به فروش برسانید.
به این صورت هر زمان که در یک دسته به فروش قابل قبولی رسیدید میتوانید با اضافه کرده دستهبندی و همچنین استفاده از تکنیکهای کد تخفیف و فروشهای فصلی کسب و کار خود را گسترش دهید.
معایب:
به نتیجه رساندن یک فروشگاه اینترنتی زمانبر است
وقتی تصمیم میگیرد که به صورت آنلاین فعالیت کنید، نباید انتظار داشته باشید، یکی دو روزه میتوان به درآمد رسید.
مراحل رشد یک کسب و کار اینترنتی باید قدم به قدم طی شود. در روزهای اول شما باید بر روی قسمتهای فنی و مدیریتی کار کنید و سپس به فکر طراحی و طرحهای گرافیکی کار خود باشید. سپس با تولید محتوا و افزودن محصولات، کاربر از گوگل بدست آورید و سپس با تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ آنها را تبدیل به مشتری کنید.
این مراحل در مقیاس کوچکتر در ماههای اولیه قابل انجام است اما برای اینکه به یک فروش و درآمد قابل قبول برسید، حداقل شش ماه تا یک سال باید به صورت مستمر روی آن کار کنید.
همکاری با فروشگاههای اینترنتی
فروش آنلاین
اگر قصد راهاندازی کردن فروشگاه اینترنتی اختصاصی خود را ندارید باز هم میتوانید از طریق اینترنت محصولات خود را به فروش برسانید. همکاری با فروشگاههای اینترنتی بزرگ که امروزه در ایران فعالیت میکنند، روش مناسبی برای وارد شدن به حوزه فروش آنلاین است.
شما با ثبت درخواست در فروشگاههایی مانند فوتو مارکت میتوانید یک حساب فروشنده دریافت کنید. سپس محصولات خود را به آن اضافه کرده تا توسط فروشگاه مورد بررسی قرار گیرند. در صورتی که خدمات شما مورد تایید قرار گرفت، میتوانید همکاری خود را شروع کنید. به این سیستم فروشگاهها، بازارچه آنلای یا مارکت پلیس (Market Place) میگویند.
فروش آنلاین از طریق موبایل
فروش آنلاین
استفاده از رسانههای اجتماعی
امروزه با افزایش تعداد کاربران رسانههای اجتماعی از جمله اینستاگرام در ایران، بسیاری از افراد سعی میکنند از این طریق محصولات خود را بهفروش برسانند.
پیش از فیلتر شدن تلگرام، این پیامرسان اجتماعی نیز همانند اینستاگرام کاربران فعال بسیاری داشت و فروشگاهها و یا افراد عادی محصولات خود در قالب کانالهای فروشگاهی به مردم عرضه میکردند. اما فراموش نکنید استفاده از رسانههای اجتماعی برای فروش، در اصل فروش آنلاین محسوب نمیشود.
در فرآیند فروش آنلاین باید سفارش به صورت اتوماتیک ثبت و پرداخت آن به صورت آنلاین باشد نه اینکه شما به یک شخص پیام دهید و سپس پول را به حساب آن واریز کنید. پس به شکل واقعی فروش آنلاین صورت نمیگیرد اما از آنجایی که در بستر فضای آنلاین است میتوانیم آن را هم جز فروش اینترنتی بهحساب بیاوریم!
مزایا:
راحتی استفاده و سرعت بالا
شاید اصلیترین دلیل علاقه مردم به استفاده از این بستر، راحتی کار با آن باشد. در رسانههای اجتماعی شما نیازی به تخصص خاصی ندارید و تنها کافی است که بتوانید با آن رسانه کار کنید. عکس از محصولات گرفته و سپس آن را در صفحه خود قرار دهید. به همین سادگی میتوان در کمتر از یک ساعت، یک صفحه ساخت و سپس محصولات را وارد آن کرد.
امکان شبکهسازی و جذب مشتری
در رسانههای اجتماعی نیازی به یادگیری اصول بازاریابی موتورهای جستجو و بهنیه سازی نیست و شما تنها با استفاده درست از هشتگها (Hashtags) میتوانید مخاطبین خود را به صفحه معرفی کنید. همچنین بهطور خاص از زمان قرار گیری از مکان دنبال کردن هشتگها در اینستاگرام این مسئله جدیتر شده و استفاده از این تگها میتواند بسیار مفید باشد.
معایب:
نداشتن اعتبار و عدم اعتماد کاربران
یک کاربر اینستاگرام و یا هر شبکهاجتماعی دیگر چرا باید به شما اعتماد کند؟ چرا باید به شماره حسابی که اعلام میکنید پول واریز کند؟ از کجا مطمئن باشد که شما پس از پرداخت، جنس را برای او ارسال میکنید؟
همه این سوالها باعث میشود کاربران سخت به یک صفحه فروشگاه اعتماد کنند. البته بهتازگی امکان ثبت صفحه اینستاگرام در سایت ساماندهی وزارت ارشاد فعال شده اما هنوز به صورت کامل مرسوم نشده است. تنها راهی که شاید باعث شود کاربران به شما اعتماد کنند این است که از بستههای خود عکس گرفته و آنها را در صفحه قرار دهید. همچنین اگر از مشتریها بخواهید عکس بسته ارسالی را برای شما ارسال کنند، میتواند بسیار مفید باشد.
فراهم نبودن امکان ثبت سفارش و پرداخت آنلاین
همانطور که در قسمت قبل مطرح شد، فروش آنلاین باید امکان ثبت سفارش و پرداخت آنلاین داشته باشد. بنابراین طبق تعریف، فروش از طریق رسانههای اجتماعی، یک فروش آنلاین بهحساب نمیآید. در رسانههای اجتماعی شما باید مدام فعال باشید تا به سوالات و سفارشهای افراد پاسخ دهید.
همچین برای پرداخت باید شماره کارت ارسال کرده و منتظر واریز مشتری باشید. در حالی که وقتی فروشگاه اینترنتی داشته باشید، دیگر این مراحل را نخواهید داشت و بهسرعت این فرآیند صورت میگیرد.
راههای دیگر فروش آنلاین
فروش آنلاین
ثبت سفارش و فروش از طریق فرمهای پرداخت
بسیاری از تامین کنندگان درگاههای واسط پرداخت اینترنتی مانند زرین پال و پِی داتآیآر، پیپینگ و…، از فرمهای پرداخت پشتیبانی میکنند. شما میتوانید برای یک محصول و یا خدمتی که بهصورت آنلاین انجام میدهید (مانند کار طراحی لوگو، بنر، ترجمه و…) یک فرم پرداخت ایجاد کنید.
در این فرمها بهجای عنوان میتوانید نام محصول و خدمت خود را وارد و قیمت را مشخص کنید. این فرمهای پرداخت که شامل قسمت توضیحات (برای اطلاعات بیشتر) هستند، به صورت یک لینک کوتاه در اختیار شما قرار میگیرند و شما میتوانید آن لینک را به هرکس که قصد دارید کاری برایش انجام دهید یا چیزی به آن بفروشید ارسال کنید. از این طریق مشتری میتوانید با اطمنیان به درگاههای واسط پرداخت، خرید خود را به صورت آنلاین انجام داده و همچنین سفارش را ثبت کند.
در هنگام تکمیل فرم پرداخت میتوانید عکس هم به فرم اضافه کنید. همچنین کسی که قصد پرداخت و ثبت سفارش دارد را میتوانید مجبور کنید که اطلاعات تماس مانند موبایل و یا ایمیلش را وارد کند. پس از ثبت پرداخت در صفحه حساب کاربری سایت ارائه دهنده فرم پرداخت، میتوانید لیست کامل مشتریهای خود را مشاهده کنید.
استفاده از انجمنهای اینترنتی مرتبط
امروزه تقریبا برای هر حوزه تخصصی، یک انجمن یا همان فروم (Forum) اینترنتی وجود دارد که در آن افرادی که به آن موضوع علاقهمند هستند، حضور دارند. شما با پیدا کردن این انجمنها که در حوزه کاری شما فعالیت میکنند، میتوانید محصولات و خدمات خود را به افراد مرتبط پیشنهاد دهید. همچنین در صورتی که قصد ارسال مشخصات برای پرداخت ندارید میتوایند مشابه مدل معرفی شده قبل، برای خدمات خود، فرم پرداخت ایجاد کرده و سپس آنها را به مشتریها ارسال کنید.